Hvorfor unschooling.dk?

morten

I mit arbejde som læringskonsulent møder jeg ikke kun en stigende interesse for unschooling - jeg møder også stor forvirring. Der er et stigende antal artikler, radio-udsendelser, podcasts, blogs og tv-indslag, som alle fortæller om unschooling. Og der findes mange mere eller mindre kvalificerede bud på, hvad unschooling er. Men også mange misforståelser.

Unschooling.dk er et forsøg på at dele den viden jeg har tilegnet mig - som formand for Fri Læring, som læringskonsulent og ikke mindst som unschooler gennem 10 år.

Du vil aldrig finde billeder af min børn eller nærgående beskrivelser af deres dagligdag herinde. De har ret til deres privatliv, og min mission er ikke at sælge hverken livsstil eller skønmalerier. Til gengæld vil du forhåbentligt kunne finde masser af information, tanker, overvejelser og måske en enkel stikpille her og der.

 

Det nye sort?

Det kan godt være du stadig mødes med et stort spørgsmålstegn mange steder, hvis du nævner ordet unschooling i dag, men chancerne er større og større for, at mange i stedet vil møde dig med et indforstået nik eller i det mindste et "nåh ja, det har ja da hørt om..."

Fra at være noget der kun blev snakket om på de mest afsides fora og nyhedsgrupper for hjemmeundervisere herhjemme, er unschooling blevet den hotteste importvare siden Pokemon.  

Årsagerne, som jeg ofte er blevet spurgt om, er mange og vanskelige at indsnævre, men ingen tvivl om at de sociale medier har medvirket til, at græsrodsbevægelser kan vokse meget mere eksplosivt i dag i forhold til dengang unschooling første gang begyndte at sprede sig blandt hjemmeundervisere i USA via noget så gammeldaws som en papir-udgivelse (Growing Without Schooling).

Og så skader det ikke, at unschooling lige netop er weird nok til, at medier elsker at skrive og tale om det. Ved første øjekast er unschooling nemlig lige sådan en historie, der har en perfekt morgenkaffen-galt-i-halsen-effekt.

Hertil kommer en håndfuld blogs og andre private hjemmesider, der alle på forskellige måder tager udgangspunkt i, hvad det betyder at unschoole i Danmark.

 

Vokseværk

Som hjemmeunderviser og unschooler i ca. 10 år af 2 børn og som tidligere formand af foreningen Fri Læring har jeg fulgt udviklingen direkte fra frontlinjerne. Fra at være en lille håndfuld sammensvorne er både hjemmeundervisning og unschooling blevet noget, man nu finder over hele landet. At tænke sig, at vi startede som en lille mailgruppe med mennesker, der kunne tælles på to hænder til at foreningen i dag har flere hundrede medlemmer...

Hjemmeundervisning er blevet noget man er nødt til at forholde sig til i alle kommuner, og senest har endog Rambøll lavet en rapport til Undervisningsministeriet, som blandt andre ting behandler hjemmeundervisning. (Rapporten er desværre kritisabel på flere punkter, men det gemmer vi til en særlig overskyet dags blogindlæg...)

Jeg har med stor interesse erfaret, hvordan unschooling-tankerne har inspireret flere friskoler rundt i landet. Jeg har endog hørt nogle skoler omtalt som unschooling-skoler. Unschooling er hjemmeundervisning, ja, men ikke desto mindre kan tankerne stadig have værdi inden for de mere formelle rammer. Det er på alle måder spændende at se, hvordan nogle institutioner lader sig inspirere af unschooling.

Én ting virker sikkert: Vi kommer til at høre mere om både hjemmeundervisning og unschooling i de kommende år.

 

Den anden side af mønten

Medierne er som sagt ikke langsomme til at springe på, men fængende titler, hårde deadlines og manglende research rimer ikke altid på kvalitet. Vi har set mange eksempler på god journalistik om unschooling men desværre også overfladiske indlæg. Jeg har selv medvirket i begge slags.

For i takt med den stigende popularitet følger også faren for udvanding. Lige netop unschooling egner sig måske ikke ret godt som trend. Som jeg skriver om i min artikel om unschooling i praksis, så er unschooling mere end det vi normalt forstår ved en læringsform. At ville unschoole er en beslutning, der for de flestes vedkommende vil få gennemgribende konsekvenser for deres liv - både over og under overfladen.

På overfladen betyder det f.eks. at man skal til at forholde sig til en hverdag med hjemmeundervisning. Det kan for mange betyde økonomiske og fysiske udfordringer. Under overfladen - og det er måske endnu vigtigere - kan unschooling sætte gang i nogle processer, der virkelig vil skubbe til mange menneskers syn på liv og læring. Det kan være fedt. Men også overrumplende. Det kommer jeg til at skrive meget mere om.

Selv om jeg mener, at unschooling vil være en gevinst for mange forældre og børn, så er det immervæk ikke en beslutning, der bør tages på baggrund af en trend.

Hvor trends har det med at dø hen, så fortsætter læring ufortrødent.

 

unschooling.dk

Unschooling.dk er mange ting. Først og fremmest er siden mit forsøg på at skære lidt igennem informationsbombardementet. At skabe noget indhold, der forsøger at forklare hvad unschooling er - og ikke er...

Og nej, unschooling er ikke en beskyttet titel. Hvis nogen mener, at unschooling er det samme som hjemmepasning, så er der meget lidt jeg kan gøre ved det. Men det er min overbevisning, at ingen er tjent med en udvanding af begrebet, fordi det så risikerer at miste nerve og gennemslagskraft. Det er det alt for vigtigt til i en tid, hvor fokus på præstationer og overfladiske krav truer med at udhule en hel generations mulighed for at finde rodfæste - at finde sig selv... og dermed andre.

Samtidig er det vigtigt ikke at se på unschooling som et kvalitets-stempel; et klistermærke for go' opførsel. Det ville være at gå stik imod, hvad begrebet står for. 

Go' fornøjelse!